“Goed tegen Noordenwind” van Daniel Glattauer

Geplaatst: 21 juli 2009 in Literatuur

Ben je al terug uit de schouwburg? Ik kan niet slapen. Ik kan niet tegen noordenwind als mijn raam openstaat. Het zou fijn zijn als je me nog een paar woorden schreef. Schrijf maar: ‘Dan doe je het raam toch gewoon dicht’. Daarop zal ik dan antwoorden ‘Met de ramen dicht kan ik niet slapen’.
Slaap je met je hoofd naar het raam?
Leo!!! – Ja, ik slaap met mijn hoofd schuin naar het raam toe.
En als je nu eens 180 graden draait en met je tenen schuin naar het raam slaapt?
Dat kan niet, dan mis ik het nachtkastje met de leeslamp.
Om te slapen heb je toch geen leeslamp nodig.
Nee, maar om te lezen wel.
Ga dan lezen – en draai je daarna om en slaap met je tenen schuin naar het raam.
Als ik me omdraai ben ik weer wakker en moet ik weer gaan lezen om te kunnen slapen. En dan mis ik het nachtkastje met de leeslamp.
Ik heb het! Je moet het nachtkastje gewoon aan de andere kant van het bed zetten.
Dat gaat niet, het snoer van de lamp is te kort.
Jammer, ik zou hier een verlengsnoer voor je hebben.
Mail het maar hierheen.
Oké, ik stuur het als bijlage.
Dank je, hij is aangekomen. Prachtig snoer, lekker lang! Ik sluit hem nu aan.
Let erop dat je er ’s nachts niet over struikelt.
Welnee, ik zal diep en vast slapen, dankzij jou en je snoer!
Dan kan de noordenwind nu zo hard waaien als hij wil.
Leo, ik mag je heel, heel erg graag. Je bent geweldig tegen noordenwind!

Leo en Emmi ontmoeten elkaar bij toeval op het internet als Emmi een abonnement probeert op te zeggen, en per abuis het verkeerde e-mail adres intypt. Gegrepen door de vriendelijkheid van beide kant, ontstaat langzaam maar zeker een e-mail relatie, ondanks dat beiden een eigen leven buiten de virtuele wereld hebben. Maar het tweetal blijkt elkaar met woorden zo goed te begrijpen, dat ze al snel elke avond, en soms zelfs tot diep in de nacht hun zieleroerselen met elkaar delen. De virtuele wereld die ze samen creëren wordt zo mooi, dat beiden huiverig zijn voor een afspraak in “real life”. Want dat kan alleen maar tegenvallen. Kan deze relatie desalnietemin stand houden, en wat zijn gevolgen ervan op hun echte leven?

De thematiek van “Goed tegen Noordewind” klinkt zonder het gelezen te hebben wellicht cliché, of zelfs afgezaagd, maar het is geen van beiden. De auteur van het boek weet een perfect geloofwaardige virtuele wereld te scheppen, alsof hij het zelf allemaal heeft meegemaakt. De ontroerende, dan weer cynische, dan weer humoristische stukjes maken dat je steeds verder wilt blijven lezen. Iedereen die wel eens langere tijd met iemand e-mails heeft uitgewisseld zal dingen herkennen uit het verhaal. Omdat het op sommige momenten dicht bij me kwam, heeft het verhaal me erg geraakt. Daarnaast is het ongelooflijk orgineel. Die beiden dingen maken dat het boek een dik verdiende plaats in mijn top-10 krijgt.

Het advies aan een ieder die eens wat anders wil lezen: kopen dit boek, als je een beetje de tijd hebt lees je het waarschijnlijk in één ruk uit!

Overigens is in Duitsland het tweede boek rond Leo en Emmi al uit. In het Duits heet het “Alle sieben Wellen”. Uitgeverij Wereldbibliotheek wist mij te vertellen dat dit boek in het voorjaar van 2010 in het Nederlands zal verschijnen.

Geef een reactie

