Bijzonder einde hardloopseizoen

Geplaatst: 20 november 2009 in Hardlopen

Van tevoren had ik al beslist dat de Zevenheuvelenloop mijn laatste wedstrijd van het jaar zou gaan worden. Na afloop bleek het ook het gedwongen einde, maar wel met mooie prestatie om op terug te kijken. Na mijn blindedarmontsteking in augustus wilde het niet meer zo vlotten met de vorm, en zorgden kleine blessures ervoor dat ik niet meer in staat was om mijn conditie weer terug te brengen op het oude peil. De Zevenheuvelenloop was dan ook vooral leunen op de basisconditie en heel veel wilskracht. Met een spetterend einde was de 1:14:16 uiteindelijk slechts 27 tellen boven mijn 15km PR, gevestigd in september 2008 tijdens de Posbankloop in Velp.

In de nacht van zondag op maandag, toen het adrenalinepeil weer wat was gezakt, bleek de wedstrijd nog een kleine erfenis te hebben nagelaten. Steken in de borst en zij hielden me de gehele nacht wakker, en pas dinsdagochtend bleek uiteindelijk bij de dokter dat ik in één van de drie lange verticale spieren aan de rechterkant van de borst een scheurtje had opgelopen. Ik had daar in de afgelopen twee weken al wat last van gehad, wist toen nog niet precies wat het was, en dacht dat het wel over zou gaan. Maar de Zevenheuvelenloop was wat dat betreft dus één brug te ver. Dinsdag, op mijn verjaardag, heb ik nog de gehele dag in bed gelegen, woensdag met behulp van de pijnstillers van de dokter ben ik weer voorzichtig aan het werk gegaan.

Overigens, er rust een soort van vloek op mijn verjaardagsdatum: vorig jaar in Ethiopië had ik de dag ervoor een voedselvergiftiging opgelopen, en twee jaar geleden op Reunion, een vulkanisch eiland in de Indische Oceaan, liep ik op mijn verjaardag zelf een lichte zonnesteek op, door een combinatie van hitte en de zwaarte van het parcours in de bergen van die dag.

Goed, dat was toen, volgend jaar moet ik misschien een week van tevoren maar alvast een knus plekje achter de geraniums gaan opzoeken. De komende weken moet ik het in ieder geval rustig aan doen, en dan moet het vanzelf weer overgaan. Het maakt de keuze ook weer wat gemakkelijker: de voorbereidingen voor de vakantie in Mali kunnen nu beginnen!

Geef een reactie

