De K van Kameroen.. ..en van keuzes maken

Geplaatst: 26 maart 2010 in Reizen

Toen ik na afloop van mijn groepsreis naar Mali het evaluatieformulier invulde, werd er gevraagd naar welk land, dat zij nog niet in hun assortiment hadden, ik nog op vakantie zou willen gaan. Zonder lang te aarzelen vulde ik “Kameroen” in.


Kameroen (West-Afrika) en haar buurlanden

Kameroen wordt immers niet voor niets ook wel “Klein Afrika” genoemd. Alle soorten natuur die je op het Afrikaanse continent kunt vinden, zijn in dit land verenigd: een tropisch regenwoud in het zuidoosten, bergen in het westen (waaronder de vulkanisch actieve Mount Cameroon, met 4095 meter de hoogste berg van West-Afrika), savanne in het midden, en sahel en woestijn in het noorden.

Groot was mijn vreugde toen ik de volgende dag een e-mail van de directeur van de reisorganisatie kreeg met het bericht dat er op dat moment daadwerkelijk werd gewerkt aan een nieuwe reis naar.. Kameroen. Alles wat ik nu nog hoefde de doen was rustig afwachten tot de reis klaar zou zijn. De bestemming voor eind 2010 leek ineens zo simpel als een ABC’tje.

Gisteren werd dan uiteindelijk de reis naar Kameroen gepresenteerd. Of wacht nee, verdorie, het zijn zelfs twee reizen geworden. Reis 1 gaat naar het bergachtige westen, met de beklimming van de Mount Cameroon, en reis 2 gaat het regenwoud in het zuiden in, op bezoek bij de Baka Pygmeeën, authentiek en ver weg van de moderne wereld.


De vulkanisch actieve Mount Cameroon (4095m)..


..of het regenwoud in op bezoek bij de Pygmeeën

Het eerste wat ik vervolgens deed was op zoek gaan naar de vertrekdata van de reizen, om te bezien of ik ze wellicht alletwee achterelkaar zou kunnen toen, om zo een unieke totaalindruk van het land te kunnen krijgen. Groot was mijn teleurstelling toen ik zag dat beide reizen op exact dezelfde dag vertrekken, en wel op 16 januari 2011 (ik geef toe, het duurt ook nog even).

Nu sta ik dus voor het enorme dilemma: bergen, regenwoud.. regenwoud, bergen.. of toch, of niet, of misschien toch, nee.. ik weet het gewoon niet!

Gelukkig heb ik nog even tijd om na te denken. Deze week alvast maar de Bradt Guide van Kameroen aanschaffen. Mijn fotoboek van Mali nadert zijn voltooiing, dus ik heb dringend weer wat nieuwe Vitamine V inspiratie nodig. En dan: komt tijd komt raad zullen we maar zeggen..

Geef een reactie

