Afgelast vanwege de hitte

Geplaatst: 3 juli 2010 in Hardlopen

Er rust geen zegen op de hardloopwedstrijden die ik probeer te lopen in juni en juli van dit jaar: nadat ik één dag te laat was met inschrijven voor de halve marathon van Zwolle op de 12 juni, ging het alternatief, de Zwitserloot Dakrun in Groesbeek op 6 juni niet door vanwege mijn zere knie na de hier eerder beschreven struikelpartij. Vervolgens zou ik op 10 juli de Wiezoloop in Wierden, die ik ook de afgelopen twee jaren heb gedaan, gaan lopen, maar toen bleek mijn oma haar 96ste verjaardag die avond te vieren. Ik dacht creatief te zijn en vond een mooie loop in Heerde, de Van Bank tot Bank loop, een week eerder op 3 juli, en nu hoor ik vanochtend dat deze wedstrijd is afgelast vanwege de verwachte hitte, en een combinatie van hoge luchtvochtigheid en smog.

Dat deed me terugdenken aan die hete zomerdag in 2006, toen ik de eerste etappe van mijn eerste Vierdaagse in Nijmegen zou gaan lopen. Omdat ik nog herstellende was van een peesontsteking aan m’n linkervoet deed ik het rustig aan die dag. En zo kwam ik, verder goed gezond, terecht tussen alle gevallen die worstelden met de hitte. Ik heb de ene dag meer leed gezien dan de hele rest van m’n leven bijelkaar, maar toch had ik destijds moeite met de beslissing van de organisatie het evenement na dag 1 te stoppen.

Dat zelfde gevoel had ik vanochtend ook weer: kunnen we geen hardloopwedstrijden meer lopen in de zomer omdat er altijd wel een paar mensen zijn zonder verantwoordelijkheidsgevoel? Wat vinden jullie: moeten deze mensen daadwerkelijk tegen zichzelf in bescherming worden genomen, of is iedereen verantwoordelijk om zelf een beslissing te nemen over het al dan niet deelnemen onder extreme weersomstandigheden, waarbij ze zich eventueel zouden kunnen laten leiden door een advies van de organisatie, in plaats van een afgelasting?

Geef een reactie

