Het naseizoen

Geplaatst: 19 augustus 2010 in Hardlopen

Een hardloopjaar telt grofweg drie seizoenen: het eerste seizoen is het winterseizoen. Het doorgaan van wedstrijden in dit seizoen is afhankelijk van de weersomstandigheden, en het weer kan onaangenaam zijn als ze  doorgaan. Maar tijdens een mooie winterdag kan het ook gewoon ideaal hardloopweer zijn. Het winterseizoen valt in december, januari en februari. Het mooiste seizoen is misschien wel het voorseizoen, in de maanden maart tot en met juni. Het wordt langzaam aangenaam weer en trainen is een lust. Als het tegen het einde van het voorseizoen erg warm wordt is het gelukkig ook lang licht, en kan een looprondje rustig tot later in de avond worden uitgesteld. Als je het niet te gek maakt tenminste, want dan kun je na afloop niet meer in slaap komen. Vooral in de maanden april en mei vinden elk jaar heel veel wedstrijden plaats. In de maanden juli en augustus zijn er nauwelijks wedstrijden: het is vaak te warm, en veel mensen zijn op vakantie.

Maar dan, zo tegen begin september, komt de carousel weer langzaam op gang. Juli en augustus mogen dan qua wedstrijden dun gezaaid zijn, ook qua trainingsmogelijkheden waren deze maanden dit jaar erg beperkt voor mij. De hitte en wat griepjes maakten dat ik tussen half juni en half augustus welgeteld vier training heb kunnen noteren in mijn hardlooplogboek. Na vorige week vier dagen lang door een stevige griep op bed te hebben gelegen komt alles nu weer langzaam op gang. Gisteravond een rustige training afgewerkt van net geen 10 kilometer, maar ondanks dat vandaag toch moe en milde spierpijn in de bovenbenen. Het gebrek aan conditie en training laat zich gelden. En dat terwijl de eerste wedstrijd van het naseizoen niet echt ver weg meer is..

In het eerste weekend van september staat de Tilburg Ten Miles op het programma, een wedstrijd over 3 of 10 kilometer, of de hoofdafstand, de 10em (10 Engelse mijlen). Het parcours loopt door de binnenstad van Tilburg en kan zich altijd verheugen op een groot aantal toeschouwers langs de kant. Prima sfeer dus, en dan maakt het misschien iets minder sfeervolle parcours meer dan goed. Ik moet eerlijk gezegd nu nog niet denken aan de ruim 16 kilometer hardlopen (10em = 16.1km) tegen het maximum, maar toch ga ik de wedstrijd zeker doen. Extra stimulans is dat ik pas éénmaal eerder een 10em heb gelopen. Dat was in het voorjaar in Deventer toen het warm en winderig was. De 1:22:13 lijkt dan ook nog voor verbetering vatbaar. Halverwege de maand september loop ik als Nijmegenaar natuurlijk ook mee met de Bruggenloop, een woensdagavond wedstrijdje van 7km met start en finish in de binnenstad over twee bruggen. Vooral het stuk over de fietsbrug is een rare gewaarwording omdat deze brug resoneert tijdens het lopen. Verder is het gewoon een leuke training. Het is waarschijnlijk niet echt mijn parcours, want de tijden uit 2008 en 2009, 34:10 en 33:14 zijn niet echt indrukwekkend.

Dan volgt eind september de wedstrijd over mijn favoriete parcours in Nederland. De Posbankloop , met start en finish in Velp loopt door een zeer heuvelachtig gebied. De Posbank doemt na 4km in het parcours op, en betekent 3km achteralkaar klimmen naar een hoogte van bijna 100 meter. Hoewel de klim niet heel steil is, is het lengte die hem zwaar maakt. Mocht je daarna nog energie hebben dan kun je je helemaal uitleven op de tweede beklimming, de Emmapiramide, die start bij kilometer 12. Met een lengte van 500 meter en stijgingspercentages tot 6% is het bijna lopend naar boven. Op elke 50m in de klim hangt een aanmoedigingsbordje met de resterende afstand tot de top, iets dat je ook echt nodig hebt. De afdalingen in het parcours zijn ook erg steil, vorig jaar haalde ik daar een snelheid van 17km per uur. De klappen op je bovenbenen, knieën, en enkels zijn niet echt fijn en de snelste dalers laat ik dan ook maar gaan, al zou ik nog wel wat harder kunnen. Na afloop van de wedstrijd heb ik meestal wel wat pijntjes, maar vanwege het prachtige parcours over de zuidrand van de Veluwe kijk ik er nu alweer naar uit. De 1:13:49 van 2008, tevens mijn PR op de 15km lijkt onaantastbaar, maar ik ga m’n best doen!

In oktober hoop ik één of twee voor mij nieuwe wedstrijden te lopen. Twee weken na de Posbankloop staat de Hoge Veluwe Loop, een halve marathon dwars door het Nationale Park “De Hoge Veluwe” op het programma. Deelname is afhankelijk van mijn herstel na de Posbankloop. Het parcours moet in ieder geval prachtig zijn. In maart van dit jaar liep ik mijn eerste halve marathon. De “Drunense Duinen halve marathon” eindigde in een scherpe 1:52:37, een tijd die niet zomaar even verbeterd zal worden. Eind oktober volgt dan nog de Diepe Hel Holterbergloop, door de Sallandse Heuvelrug in Overijssel, en over 10em. Er schijnt een moordend stuk met een stijgingspercentage van 15%, “De diepe hel” in te zitten. Klinkt goed!

En als slotstuk van het naseizoen natuurlijk de Zevenheuvelenloop, de trots van Nijmegen, die dit jaar plaatsvindt op zondag 21 november. Ondanks dat dit een wedstrijd is met zeer veel deelnemers, dit jaar mogen er 23.000 individuele lopers starten, kun je er als geboren en getogen Nijmegenaar natuurlijk niet omheen. Het is vaak dringen om een startplekje, en als je je voor begin oktober niet hebt ingeschreven loop je grote kans achter het net te vissen. Het “beklimmen” van de zeven heuvelen valt overigens erg mee: als je de Posbankloop al hebt gelopen, doe je dit bijna fluitend. Eigenlijk zou ik hier dit jaar toch mijn 15km PR moeten verbeteren.

Tot zover de plannen. Blessures, griep, en ander leed kunnen natuurlijk roet in het eten gooien. Het is zelfs niet uitgesloten dat ik in oktober nog twee weken op vakantie ga. En dan is er nog zoiets als die ongrijpbare “vorm van de dag”. Met een baggervorm loop je zo’n wedstrijd dan wel uit, maar dat is dan ook alles. Van de andere kant, als alles meezit en de vorm net top is op zo’n dag, dat had ik bijvoorbeeld tijdens de Posbankloop van 2008, kunnen er mooie dingen gebeuren op zo’n parcours. Ik heb er nu al zin in. Eerst nog maar een aantal keer lekker trainen voor ik de kalender ga omslaan naar de maand september..

Geef een reactie

