Augurken en inmaken, deel 2

Geplaatst: 26 augustus 2010 in Koken, Tuinieren

Een tijdje geleden schreef ik over mijn plannen om de augurken aan mijn augurkenplant te gaan inmaken. We zijn nu een maand verder en: er is goed nieuws en slecht nieuws..

Een deel van het slechte nieuws is dat mijn argurkenplant inmiddels het loodje heeft gelegd. Al die regen is hem uiteindelijk te veel geworden. Ik had dit ene plantje een paar maanden geleden op de gok van het tuincentrum meegenomen. Volgend jaar ga ik zelf argurkenplantjes uit zaad opkweken, hopelijk heb ik dan een paar planten die de gehele zomer overleven.

Dan weer wat goed nieuws: twee argurken hebben het gered om zich tot volle wasdom te ontwikkelen. Met 247 en 368 gram kun je met recht van “bommen” spreken. Zuur zijn ze op dat moment nog niet. De volgende stap was op zoek te gaan naar een paar goede weckpotten. Het vinden van weckpotten is niet zo moeilijk, goede weckpotten vinden is een ander verhaal. AH heeft ze gewoon in de schappen staan, maar op het oog zagen die er uit alsof je er niet teveel mee moest doen om ze niet uitelkaar te laten vallen. Dan maar het internet op. Uiteindelijk heb ik twee goede websites die weckpotten verkopen gevonden: Weckonline en Leven van het land. Uiteindelijk voor de laatste gekozen, vanwege de vriendelijke reactie op mijn e-mail waarin ik om meer informatie had gevraagd. Vijf weckpotten van 1 liter besteld, die enkele dagen later keurig ingepakt door TPG werden afgeleverd. Ik betaalde € 3,30 per pot plus eenmalig € 6,75 voor het verzenden van de potten als standaard pakketpost.

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met een familierecept wat ik van iemand heb gekregen. Eigenlijk moet je een weckketel hebben voor het laatste gedeelte van het inwecken, maar omdat die niet goedkoop zijn heb ik het geprobeerd met de diepste pan uit mijn assortiment. Verdere benodigdheden: voldoende azijn, ik heb zowel wijnazijn als natuurazijn gekocht, en ongeveer een 1-op-1 verhouding gebruikt. En dan nog een paar takjes dille en een zakje gele mosterdzaadjes, dat zijn die kleine ronde balletjes die je altijd aantreft in potten augurken uit de winkel. Je hebt ook nog soda nodig om de potten goed schoon te maken. Bij de AH heb ik na lang zoeken en fles Driehoek Soda op de kop weten te tikken. Vervolgens een schone emmer genomen, gevuld met heet water en een paar schepjes soda, en de potten schoongespoeld. Daarna omgekeerd op een schone handdoek laten uitlekken en drogen.

Allereerst heb ik de stekeltjes van de augurken afgeboend. Met een stukje keukenpapier bleek dat eenvoudiger dan ik had gedacht. Omdat ik van die grote augurken had heb ik ze in plakken gesneden en ze verdeeld over de twee potten. Dan de azijn erbij, de dille en het mosterdzaad, en tenslotte een staafje suiker. Even goed doorroeren en dan heb je alle ingredienten bijelkaar. Daarna moet ik de potten afsluiten. Ik had nog nooit een weckring gebruikt, dus had in eerste instantie geen idee hoe dat werkte. Uiteindelijk kwam ik erachter dat je de weckring om de opstaande rand aan de onderkant van de deksel moet zien te krijgen. Daarna de pot dichtduwen en afsluiten met de klem die op de pot zitten. Ik geloof dat er ook potten zijn met losse klemmen, maar dit werkte erg makkelijk.

Rest nog het daadwerkelijke inwecken: het idee is om de potten zeker 1,5 uur in een pan (of beter nog weckketel) met water dat tegen de kook aan zit onder te dompelen. Het resultaat is, als de potten tenminste goed zijn afgesloten, dat je na afloop een vacuum in de pot hebt gecreëerd waardoor de inhoud zeker een jaar houdbaar is. Met pot 1 ging dit prima, pot 2 bleek niet helemaal goed afgesloten waardoor tijdens het inwecken bijna alle azijn eruit is gelopen. Ik besloot hem opnieuw te gaan vullen met azijn. Hierdoor leerde ik ook waar het lipje aan de weckring voor dient: door hier hard aan te trekken verbreek je het vacuum en kun je de pot openen. Helaas liep pot 2 ook bij de tweede wecksessie weer leeg. Kennelijk sluit deze pot niet helemaal goed, is de weckring niet perfect, of heb ik iets fout gedaan. Ik heb het toen maar opgegeven. Pot 1 heeft na afloop van het inwecken nog twee dagen op z’n kop staan rusten, en daarna was het inwecken helemaal compleet.

Als het nog een beetje wil met de zomer worden hopelijk mijn tomaten ook nog rijp en kan ik me over een paar weken gaan verdiepen in het maken van tomatenchutney. Wordt vervolgd..

reacties
  1. Derbeia zegt:

    Leuk verhaal! Ik ben gek op dit soort experimenten. Ook handig die links naar weckpottensites! Misschien schaf ik volgend jaar ook wel een augurkenplant aan😉

    Groet!

Geef een reactie

