Hamsteren!!

Geplaatst: 28 augustus 2010 in Dagelijks leven

Tot mijn grote vreugde hebben we sinds een paar maanden een kleine Albert Heyn vestiging op 5 minuten fietsafstand die elke dag, inclusief zaterdag tot 10 uur ’s avonds open is. Hartstikke handig als je later op de avond bedenkt dat je nog iets bent vergeten, dat wil mij nog wel eens overkomen. In dit geval ging het om een nieuwe fles olijfolie, zonder een flesje van dat Italiaanse Goud ben ik compleet hulpeloos in de keuken. Maar niet getreurd, het was pas 21:30, tijd genoeg dus om nog even langs de AH te gaan.

Aangezien ik boodschappen doen altijd pole pole doe, zelfs al gaat het om één fles olijfolie, slenterde ik aangekomen nog even door de winkel. Bij het fruit aangekomen viel het me op dat de witte pitloze druiven 2-voor-de-prijs-van-1 waren als onderdeel van de beroemde AH-hamsterweken. Nou was ik eerder deze week al bij de AH geweest voor de wekelijkse boodschappen, maar kon me niet herinneren dat die druiven toen ook al in de aanbieding waren. Voor de zekerheid keek ik nog even op het aanbiedingenbordje, maar daar stond enkel “geldig t/m 5 september in combinatie met AH-bonuskaart”.  Dat klonk alsof het helemaal op mij van toepassing was, en ik dacht er dus ook verder niet bij na en wandelde met mijn fruitfestijn naar de kassa. Alwaar doodleuk twee keer € 1,99 werd aangeslagen. Gelukkig had ik nog niet op de betalen-knop gedrukt. Geduldig wees ik de cassière op het feit dat dat druiven toch echt in de bonus waren. “Ik heb uw bonuskaart gescanned en hij geeft geen korting aan”, zei de cassière op een toon alsof in haar ogen de AH-computer de intelligentietest zojuist met ruime marge van mij had gewonnen. Ik zag mijn visioenen van een ontploffende koelkast zoals in de TV-commercial al als een zeepbel uiteenspatten, en ditmaal wat daadkrachtiger herhaalde ik mijn claim. Achter mij was het morren der overige klanten inmiddels begonnen. Die begonnen zich natuurlijk ernstig zorgen te maken dat ze het 10 uur journaal en NOVA zouden gaan missen, ik begrijp dat best. De cassière spoorde mij aan om toch maar op “betalen” te drukken, en het dan verder te regelen met de klantenservice, maar daar had ik weinig zin in. Verder dan dat was ze kennelijk niet gekomen in haar cursus “omgang met klanten”, want wanhopig hief ze haar handen ten hemel. Een gebaar dat overigens niet erg rustgevend werkte op de groeiende rij klanten achter mij. Maar ik voelde een soort van verbondenheid: kennelijk ben ik toch niet de enige die zich een half uur voor sluitingstijd bedenkt dat er nog een essentieel onderdeel van de weekvoorraad aan boodschappen ontbreekt.

De eerste dame van de klantenservice, kennelijk gealarmeerd door alle commotie, kwam op mij aflopen, en vroeg wat het probleem was. Voor de derde keer legde ik uit dat “2-voor-1” en “€ 1,99” en “geldig t/m 5 september” mij toch sterk had doen vermoeden dat ik 50% korting kon krijgen als ik twee bakjes zou meenemen. Geïriteerd begon deze dame de bonusfolder door te kijken, waar de aanbieding natuurlijk niet instond. Want ik had inmiddels al wel door dat de bonusbordjes voor de aankomende week al bij de betreffende artikelen waren geplaatst. Helaas voor de AH zonder ingangsdatum. Dame 2 leek ook niet erg bereidwillig mij de korting te geven, en wilde niet eens gaan kijken bij het betreffende schap in de winkel, om te controleren of daar een bordje stond of niet. De rij achter mij, die even tekenen van een doorbraak had bespeurd zuchtte gelaten. Gelukkig kwam daar dame 3 ten tonele, de tweede van de klantenservice en mijn laatste redding. En ja hoor: iemand met hersens! Ze legde uit dat in verband met logistieke redenen de aanbiedingsbordjes voor de komende week altijd al zaterdagavond laat in de week ervoor op de schappen worden geklikt. Toen ik zei dat ik dat kon begrijpen, maar dat het op z’n minst een beetje raar was dat er geen ingangsdatum op dat bordje stond, stelde ze zonder omhaal voor dat als ik nu op “betalen” zou drukken ik dan direct bij de klantenservice een glimmend muntje van 2 Euro kon komen ophalen. En dat ze mijn tip om de bordjes te laten voorzien van een ingangsdatum zou doorgeven. Tevreden pakte ik mijn spulletjes, cashte mijn korting en verliet de AH. Achter mij zette de rij zich in beweging..

Moraal van dit verhaal: komende maandag bij uw lokale AH-winkel: pitloze witte druiven, twee voor de prijs van één. Hamsteren!!

Geef een reactie

