Bruggenloop: slecht gevoel, goede tijd

Geplaatst: 17 september 2010 in Hardlopen

Ik mag ‘em dan beschouwen als een tussendoor wedstrijdje, hij is wel in mijn eigenste Nijmegen, daar waar mijn wieg stond, waar ik ben opgegroeid, en waar ik nog steeds woon. Elk jaar op de woensdagavond midden tussen de Tilburg Ten Miles en de Posbankloop in. Met z’n eigen eigenwijze afstand van 6.8 kilometer, twee bruggen op en af, lekker zeeziek worden als je over de resonerende snelbinder, de fietsbrug naast het spoor over de Waal, loopt. Elk jaar weer het grapje van de omroeper dat we allemaal hopen dat de fietsbrug het houdt, omdat de maximale belasting 2.000 mensen is. Ik heb het natuurlijk over de Bruggenloop, die dit jaar z’n vierde editie beleefde.

In 2008 deed ik voor het eerst mee. Mijn debuuttijd was 34:10. Vorig jaar was het de eerste wedstrijd na mijn blindedarmoperatie begin augustus. Desalnietemin verbeterde ik me toen tot 33:14. En woensdag ging het eigenlijk voor het gevoel heel erg slecht. Al na 2 kilometer kreeg ik last van de eerste steken, wellicht was het kip-kerriegerecht met saus toch niet zo’n goed pre-hardloopgerecht, en eigenlijk werd dat steeds erger. Zoals in de grafiek hieronder te zien is had ik op kilometer 4 een enorme dip: de kilometertijd steeg snel, en dat kwam niet alleen doordat ik toen net aan de beklimming van de Waalbrug op de terugweg was begonnen.  Omdat tegelijkertijd mijn hartslag daalde, zoals in de onderste grafiek is te zien, zat ik niet tegen de limiet van m’n hart en longen, maar waren het die vervelende steken die me noopte het wat rustiger aan te doen. Eigenlijk heb ik nooit last van steken in deze mate tijdens een wedstrijd. Voor de Posbankloop in ieder geval toch maar weer wat verstandiger eten van tevoren.

De laatste kilometer van de Bruggenloop is altijd heerlijk: dan gaat het steil naar beneden, en is alle pijn snel vergeten. Dat was ook dit jaar het punt waar ik mijn topsnelheid van 15,8 km/uur bereikte. Maar waarschijnlijk zal dit nooit echt mijn favoriete parcours worden, want op de finish bleek ik met 32:39 toch weer een halve minuut sneller dan vorig jaar. Met al die ongemakken onderweg moet het dus nog veel harder kunnen. Misschien het komende jaar toch eens wat meer heuveltraining gaan doen. Ik zie nu wel een beetje op tegen de Posbankloop, want dan is bijelkaar bijna 5 kilometer klimmen..

Voor al mijn hardloopresultaten zie http://www.looptijden.nl/lopers/pupske.

Geef een reactie

