Cursus “Ontdek schrijven” – les 2

Geplaatst: 4 oktober 2010 in Schrijven

Huiswerk Les 2: kijk of er dingen opvallen om je heen. Kleine dingen, geen grote gebeurtenissen. Schrijf beeldend. Maximaal 200 woorden. Neem een schrijfblokje mee om onderweg steekwoorden op te schrijven als je iets opvalt.

Dinsdagochtend 8:15. Op station Driebergen-Zeist stap ik uit de trein. De regen daalt gestadig neer over het natte perron. Tot zover een gewone werkdag. Normaal gesproken ga ik nu direct linksaf richting de spoorbomen, maar enig rumoer achter me doet me omkijken. Onder één van de treinwagons komt rook vandaan, veel rook. Er wordt gekeken. Door de raampjes in de wagons, hangend vanuit de open deuren. Enkele passagiers stappen geschrokken uit. De machinist en de hoofdconducteur komen poolshoogte nemen. De conducteur klimt naar beneden om de situatie ter plekke te gaan bekijken. Iedereen op het perron denkt hetzelfde. Mijn eerste associatie met de rook blijkt gelukkig niet de juiste. Een vastgeslagen rem, maar ook daarmee kunnen we niet vertrekken, is de conclusie. Omdat de spoorbomen nog steeds dicht zijn blijf ik nog wat rondhangen op het perron. Meer mensen stappen uit. Twijfel. Een student die een examen moet halen vloekt zacht, een manager pakt z’n mobiele telefoon om een vergadering te verzetten. Dan gaan de spoorbomen open. Met lichte tegenzin vervolg ik mijn weg. Op mijn werk aangekomen loop ik direct naar boven.Vanuit de nog donkere directeurskamer heb ik een verrassend goed uitzicht over het station. De trein staat er nog steeds, de lichten binnenin zijn gedoofd. De website van de NS meldt een nog onbekende vertraging door een stremming bij Driebergen-Zeist.

Geef een reactie

