Cursus “Ontdek schrijven” – les 4

Geplaatst: 8 november 2010 in Schrijven

Huiswerk Les 4: Zoek een kort berichtje uit de krant met nieuws in de kantlijn, geen grote gebeurtenissen. Herschrijf het artikel vanuit een persoon uit het artikel of een fictieve betrokkene bij de gebeurtenis. Probeer met beelden te werken en dingen te suggereren i.p.v. ze direct te zeggen. maximaal 400 woorden.

Krantenartikel

Huiszoeking om bananenvlag
vr 22-10-2010

De Duitse politie heeft huiszoeking gedaan bij een man die in zijn tuin een Duitse vlag met daarop een banaan had opgehangen. De man wordt verdacht van belediging van de staat.

Dit heeft de krant Tageszeitung vrijdag gemeld. De Duitse vlag heeft normaal drie horizontale strepen, in de kleuren zwart, rood en goud. Op internet worden voor 9,99 euro exemplaren verkocht waarop een banaan is toegevoegd. Zo’n bananenvlag hing de man in de aan Nederland grenzende deelstaat Nedersaksen in het openbaar op.

Dat is volgens de rechter-commissaris, die opdracht gaf tot de huiszoeking, strafbaar volgens artikel 90a van het Duitse wetboek van strafrecht. Daarin staat dat wie staatssymbolen zoals de vlag of het volkslied van de Bondsrepubliek beschimpt tot drie jaar cel kan krijgen.

Herschreven verhaal

De geur van versgezette koffie en warme croissantjes, het gelach van onze twee kinderen die elkaar achterna zitten rond de eettafel, en de laagstaande zon die een groet brengt met haar eerste stralen van de dag. Nog even een momentje van innerlijke rust. Ik gebruik dit om mijn gedachten te ordenen: afspraak met de directie om de strategie voor komend jaar te bespreken, zakenlunch met Leenstra met wie ik nu eindelijk eens echt tot zaken moet zien te komen, verantwoording over dat mislukte.. Ineens een zwaar bonkend geluid in m’n hoofd. Een wrede scheuring in de ontspanning. Wacht, het komt niet uit m’n hoofd! Karin kijkt verschrikt op van haar krant. Karl en Janna bevriezen als wassen beelden rondom de tafel. En allemaal kijken ze naar mij. Opnieuw die pijnscheut. “Papa, moet je niet..”, begint Karl voorzichtig. Janna begint te huilen. Ik maak een bezwerend gebaar, schuif m’n bordje aan de kant, en sta op van mijn stoel.

Als ik door de gang loop volgt een derde pijnscheut. “Aufmachen!” klinkt het aan de andere kant. Het zweet breekt me uit als ik één voor één de sloten van de deur doe. Een paar tellen later lijkt het alsof ik in een filmset ben terechtgekomen. De zwaailichten van twee politiebusjes zetten de boomrijke straat in een angstaanjagend, bijna surrealistisch licht. Een gordijn aan de overkant gaat een stukje opzij. Geroezemoes, mensen die wijzen. Al die mensen, waar komen in Godsnaam al die mensen vandaan? Dan dringt het pas tot me door dat er vier mannen in het zwart voor me staan. Een kleerkast wijst naar boven. “Van u?”. “Ja, wat moet..” stamel ik. Voordat ik me kan herpakken stapt een tweede man naar voren, en duwt een papier in m’n handen. “We hebben strikte orders. Haal uw vrouw en kinderen naar buiten. Als u meewerkt duurt dit maar even”. Een moment van twijfel, net te lang. De kleerkast duwt me ruw opzij en de vier mannen stormen naar binnen. Een gil van Karin. Meer gehuil. Ik ontwaak, en instinctief ren ik ze achterna.

Een moment later taxeer ik koortsachtig de situatie. Karin met haar arm beschermend om Karl en Janna in één hoek, dwarrelend papier, vallende boeken, en gerinkel van kapotslaande glazen in de andere. Tien minuten, een aardverschuiving in onze woonkamer. En dan is het voorbij. Voetstappen verwijderen zich, het wordt stil. Op de tafel staat als een wonder enkel de fruitschaal nog onaangeroerd.

Geef een reactie

