Cursus “Ontdek schrijven” – les 6

Geplaatst: 6 december 2010 in Schrijven

Huiswerk Les 6: Schrijf een verhaal over één van de momenten om het lezen heen. Dus geen beschrijving van een boek, maar een gebeurtenis die indirect te maken heeft met het lezen. En waarom maakt dit moment nog steeds indruk op je? (400 woorden).

Ik leerde lezen toen ik zes jaar was. Vanaf dat moment las ik geen boeken, ik verslond ze. Soms moest ik twee keer per week naar de bibliotheek waar je in die tijd drie boeken per keer mocht lenen. Dit tot groot enthousiasme van mijn vader, die leraar Nederlands was. Mijn moeder zag het wat genuanceerder: ze draaide ’s avonds soms de stoppen eruit om mij tot slapen te dwingen, een opvoedkundige maatregel die werd ondergraven door de zaklamp die ik van mijn oma kado kreeg zodra haar dit ter ore kwam. Tien jaar later had ik bijna alle B- en C-boeken gelezen, en leefde ik voor de wekelijkse tafel met nieuwe jeugdromans in de bibliotheek.

En toen kwam het moment dat mijn leraar Nederlands aankondigde dat we “voor de lijst” moesten gaan lezen. Hij zei het niet letterlijk, maar het kwam erop neer dat we “voor zijn lijst” moesten gaan lezen. Alle pogingen om een aantal van mijn meest geliefde jeugdromans in te brengen werden steevast afgewezen met de mededeling dat dat geen literatuur was.
“Maar wie bepaalt er dan wat literatuur is?”, probeerde ik in het begin nog wel eens.
“Ik”, was antwoord van de leraar, en daarmee werd elke vorm van discussie verder onmogelijk.

Die opstelling zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met een akkefietje dat een paar maanden eerder had plaatsgevonden. Hij had in een spellingsproefwerk een fout gemarkeerd die ik betwiste. De leraar kapte de discussie uiteindelijk af met de mededeling dat hij al twintig jaar in het vak zat, en wie ik was die durfde te beweren dat hij ongelijk had. Toen maakte ik in mijn jeugdige onschuld een kapitale fout: ik stapte naar mijn vader, en wat nog veel erger was: hij gaf me gelijk. Een sterk gevoel voor rechtsvaardigheid heb ik altijd al gehad, dus zette ik in de volgende les de leraar voor de hele klas voor schut. Wat volgde was een wijze les, die me in de rest van mijn schooltijd is bijgebleven.

Regel 1: “een leraar heeft altijd gelijk”
Regel 2: “in alle gevallen waarvoor dit niet geldt, zie regel 1”

Hij had natuurlijk het laatste woord en slaagde er nog bijna in me met een 3 voor de leeslijst m’n diploma te ontnemen, ware het niet dat ik me met het schrijven van een bezielend betoog tijdens het eindexamen nog net wist te redden. Want zakken op Nederlands, hoe had ik dan mijn vader nog onder ogen kunnen komen?

Daarna heb ik bijna 20 jaar geen boek gelezen. Een groepsreis in 2006 met louter lezers bracht uiteindelijk die oude liefde weer tot bloei. Het tempo is sindsdien wat aangepast aan mijn huidige leven: nu lees ik geen 20 boeken per maand meer, maar per jaar, maar het plezier is weer net zo groot als ik me uit mijn vroegste jeugd nog weet te herinneren.

Geef een reactie

