Cursus “Ontdek schrijven” – les 9

Geplaatst: 31 januari 2011 in Schrijven

Huiswerk les 9: Gebruik “free-writing” (15 minuten alles opschrijven wat er in je opkomt) als inspiratiebron. Lees na afloop hetgeen wat je hebt geschreven door en bekijk of er een onderwerp tussen zit waar je een stukje (of gedicht) over kunt schrijven (maximaal 400 woorden).

Wakker in een vreemde wereld

Het is pikdonker. Langzaam kom ik overeind uit mijn liggende houding. Slaperig en wat verward tracht ik m’n gedachten te ordenen. Een lichte paniek maakt zich van me meester. Waar ben ik? Wanneer en waarom ben ik gaan slapen? Waar is m’n reisgenote? Waar zit hier het licht? Hoe kan ik er zo ooit achter komen waar ik me bevind en hoe ik er weer wegkom? Ik moet iets doen. Op de tast vind ik mijn kleren, en kleed me aan. Ik kan natuurlijk niet half-naakt gaan ronddwalen als ik niet eens weet waar ik ben. Slaapdronken doe ik een paar voorzichtige stappen, bang om ergens tegen aan te lopen in deze onbekende wereld van duisternis. Ik stoot m’n knie tegen iets dat niet meegeeft, draai een kwartslag, en vervolg m’n weg in een andere richting. Plotseling zie ik een zwak blauw schijnsel links van me; eindelijk een oriëntatiepunt. Ik loop in de richting van het schijnsel en merk dat ik weer terugloop naar waar ik vandaan kwam. Het blauwe licht komt dichterbij en neemt een concrete vorm aan: drie LCD-cijfers samen vertellen me dat het diep in de nacht is. Wacht even, dat zijn de cijfers van mijn wekkerradio, en die heb ik NIET meegenomen op vakantie. Met deze constatering tast ik automatisch naar de lichtschakelaar van mijn bedlampje. Een moment later wordt de ruimte waarin ik me bevind verlicht door een oranje gloed. Mijn slaapkamer! En dan dringt het langzaam tot me door: ik ben niet meer op vakantie, en dit is nou al de vierde keer deze week dat ik op vergelijkbare wijze ’s nachts ben wakker geworden.

Dit heb ik wel vaker na een vakantie. Zo wordt ik vlak na een kampeerreis regelmatig thuis wakker “in mijn tent”. Maar na een week of twee is het ook weer over. Vreemd is wel dat het omgekeerde nooit voorkomt. Ik heb me de afgelopen jaren regelmatig het hoofd gebroken over hoe dit kan en hoe raar dit is. Misschien is het wel zo dat ik de eerste dagen na een vakantie niet alleen bij volle bewustzijn terug verlang naar dat verre oord, maar dat ook mijn onderbewuste op dat moment weigert te accepteren dat ik toch echt weer terug ben in Nederland.

Geef een reactie

