Mijn Oma

Geplaatst: 24 juni 2011 in Schrijven

“Ah jongen, goeieavond, kom binnen. Volgens mij is het guur weer buiten, maar gelukkig is het hier lekker warm”.
Nadat ik m’n jas heb opgehangen en de huiskamer in loop, bevestigt een blik op de thermometer haar woorden: slechts 23 graden. Ik vraag me af hoe ik dat de hele avond ga volhouden.
“Heb je nog een paar flessen wijn kunnen meenemen?”.
“Jazeker, oma. Zes flessen rood en twee flessen wit, precies zoals u had gevraagd”.
“Oh jee, was dat niet te zwaar voor je dan?”.
“Nee oma. Ik ben met de bus gekomen, en acht flessen wijn kan ik wel dragen”.
“Oh, da’s mooi. En die rode wijn, dat is toch wel een Malbec he?”
“Een Zuid-Afrikaanse Malbec oma, ik weet dat u die het lekkerste vindt.
“Nou heel mooi. Weet je, het is niet alleen voor mezelf, maar ook zodat ik af en toe een flesje kan weggeven aan iemand die iets voor me gedaan heeft. Wat denk je, kunnen ze hier in de huiskamer blijven staan of zou dat te warm zijn?”
“Ik denk welhaast zeker dat dat te warm zou zijn oma”.
“Oh, nou goed, dan zet ze maar in het kleine kamertje neer”.
“Zal ik doen, maar wilt u misschien vast even één fles zien? Dan weet u ook een beetje wat u heeft gekocht”.
“Oh ja, eens even kijken. Oh, Fairtrade zie ik, is dat wel goed?”
“Ja oma, dat is een nieuwe trend. Fairtrade garandeert dat de boeren een eerlijke prijs voor hun producten krijgen, en tegenwoordig is er ook Fairtrade wijn”.
“Oh ja, maar gaat dat dan niet ten koste van de kwaliteit?”
“Nee oma, de kwaliteit is prima. Zal ik er meteen maar eentje openmaken om u te overtuigen?”.
“Ja, dat is een uitstekend idee, maar neem zelf ook een glaasje hoor”.
Ik schenk twee glaasjes in en we toasten, maar voordat oma een slok neemt schiet haar nog wat te binnen.
“Je hebt toch wel het bonnetje meegenomen he? Dan moeten we eerst maar even afrekenen”.
Ik tast in mijn broekzak en voel het bonnetje van Gal & Gal.
“Oma, ik geloof dat ik het bonnetje in m’n jaszak op de gang heb laten zitten. Is het ook goed om op het einde van de avond af te rekenen?”
“Ja, dat is goed, maar denk erom dat je het niet vergeet he”.
“Nee oma, proost!”
“Proost! Nou, wat een heerlijke wijn jongen”.
We drinken samen het glas wijn en praten over koetjes-en-kalfjes. In het geval van oma is dat vaak de politiek, of de slordige meisjes van het huis die haar helpen.
Wat later hebben we ons eerste glas leeg. “Ja, ik drink tegenwoordig nog maar één glaasje per avond, anders wordt de dokter boos”.
“Maar oma, sinds wanneer trekt u zich iets aan van wat de dokter zegt?”.
“Oh ja, dat is ook zo. Nou, schenk dan nog maar een glaasje in”.

Afgelopen dinsdag overleed mijn oma, de laatste van mijn grootouders, op 96-jarige leeftijd. En dit was haar in het kort: serieus en zorgzaam maar tegelijkertijd ook eigenwijs en een levensgenietster. Ik zal haar missen!

Geef een reactie

