Cursus “Columns” – les 2

Geplaatst: 26 februari 2012 in Schrijven

Les 2: schijf een column van maximaal 300 woorden

###

Het verhaal

De lege eerste pagina staart mij hoopvol aan. Er zijn inmiddels vier weken verstreken sinds ik ben teruggekeerd van dat plekje dichtbij het einde van de wereld. Ik zou toch iets te vertellen moeten hebben! Was het allemaal echt zo mooi of heb ik ook deze keer weer veel te veel foto’s gemaakt? De kunst van het weglaten is er eentje die ik niet zo goed beheers. De afgelopen weken heb ik diverse malen met een glimlach een verzoek om alvast wat foto’s te laten zien terzijde geschoven. “Wacht maar tot het boek af is, het is veel beter om ze in hun context te zien”. Een schitterende zin, maar inmiddels heeft zelfs de meest fervente wereldreiziger het opgegeven. Ik vraag me af of er over een paar maanden uberhaupt nog wel iemand zit te wachten op het eindresulaat. Wat ongetwijfeld weer tot in de puntjes zal zijn afgewerkt, dat wel, want ik ben een perfectionist. Maar dat is tegelijkertijd ook onderdeel van het probleem. Ik kan me gemakkelijk 100 uur besparen door direct vanaf mijn geheugenkaartje “copy to Facebook” te doen, maar nee, ik moet zo nodig een “verhaal” vertellen. En dus ploeter ik voort, dwars tegen de stroom van de snelle media in. Avond na avond bewerk ik bijna liefkozend de kleur, het contrast en de helderheid van mijn foto’s, zet ik ze recht en snijd ik ze bij. Blader ik door mijn dagboek op zoek naar goeie quotes en mooie anekdotes voor in de dagbeschrijving. Momenten van trots en pure frustratie wisselen elkaar in rap tempo af. Op de dag dat de postbode mij het gewichtige pakket zal overhandigen zal ik hopelijk weer erkennen dat het allemaal de moeite waard is geweest. Maar voorlopig is dat moment nog ver weg, en zit ik met die lege eerste pagina voor me.

Geef een reactie

