Cursus “Columns” – les 5

Geplaatst: 15 april 2012 in Schrijven

Les 5: schijf een column waar veel dialoog in voorkomt, maximaal 500 woorden

Tomorrow is another day

De laagstaande zon trekt lange schaduwen over het wit-gele zand, en zet de omgeving in een warme oranje gloed. Een ontspannen wandeldag nadert zijn einde, en we naderen de kampplek waar we de nacht zullen doorbrengen.
“Wat gaan we morgen doen?”, vraag ik de gids die naast mij loopt.
Hij antwoordt niet direct, maar kijkt me in plaats daarvan onderzoekend aan.
“Waarom wil je dat weten?”, vraagt hij uiteindelijk voorzichtig.
Nu ben ik degene die niet direct met een antwoord komt. Op een dergelijk voor de hand liggende vraag was dit wel het laatste antwoord wat ik had verwacht. Maar ik herpak me en besluit dan maar naar de bekende weg te vragen.
“Nou, omdat ik benieuwd ben wat we morgen gaan doen, dan kan ik me er alvast op verheugen”.
“Geniet je nu dan niet van de omgeving, de rust, en de mensen om je heen?”.
Die man spreekt echt in raadselen.
“Ja, natuurlijk wel. Maar waarom vraag je dat eigenlijk?”
“Ik snap jullie Westerlingen niet zo goed. Jullie willen altijd precies weten hoe laat het is, hoe lang en hoe ver nog tot de volgende plek, en vooral wat we morgen gaan doen”.
Ik schrik een beetje van zijn confronterende reactie, en besluit te verzwijgen dat ik meestal ook nog bezig ben met wat ik vorige maand heb gedaan, vorige week, gisteren, en wat ik de komende dagen, weken en maanden nog zal gaan doen.
“Hoe kun je nou echt genieten van het hier en nu als je al bezig bent met de dag van morgen?”
Terwijl we stilzwijgend naast elkaar verder lopen denk ik na over wat hij heeft gezegd. Zou de kwaliteit van mijn leven hier en nu op dit exacte moment echt aangetast worden als ik al bezig ben met de dag van morgen?
“Er wordt ons van jongs af aan geleerd altijd vooruit te kijken, en plannen te maken voor zowel de korte als de lange termijn. We zijn elke dag wel bezig met de dag van morgen. Ik heb daar eigenlijk nooit zo over nagedacht”.
“Zullen we voor het restant van de vakantie eens proberen om die gedachte los te laten? Op deze plek telt alleen het niet en nu. Er is nog geen morgen, die ligt nog ver achter de horizon verborgen. Wees geduldig, je zult hem vanzelf zien als de tijd daar rijp voor is.”.
Het klinkt als een aanlokkelijk idee. Door alle dagen voor en na vandaag uit te bannen verdwijnen ineens al mijn zorgen. Want als ik naar mezelf kijk op enkel dit moment, wandelend, ademend, genietend, omgeven door tonnen en tonnen met zand, dan is er alleen rust.
Ik besluit de raad van de jonge gids ter harte te nemen. Nog nooit was ik zo ontspannen en uitgerust als op het einde van deze vakantie..

Geef een reactie

