Cursus “Columns” – les 6

Geplaatst: 6 mei 2012 in Schrijven

Les 6: schijf een column waarin je je ergens boos over maakt, maximaal 500 woorden

Nooit meer

Vakantie is het mooiste wat er bestaat.. Dat is een zinnetje dat ik dat afgelopen jaren al vele malen in een haast heilige overtuiging heb uitgesproken. Wat is er mooier dat het ontdekken van nieuwe landen en culturen, natuur te aanschouwen die in Nederland niet te vinden is, echte gastvrijheid te ervaren, en als een moderne nomade van plek naar plek te trekken? Want reizen zit ons Hollanders toch in het bloed, daar lijkt geen ontkomen aan.
     Tot zover de romantische kant. Het komt echter ook regelmatig voor dat ik daar heel anders over denk. Meestal op de momenten dat mijn lichaam me in de steek laat. Dan kan ik ook intens naar huis verlangen, een plek waar ik me kan terugtrekken en kan rusten als ik dat nodig heb. Een tegenstelling tussen het moèten genieten, ik heb immers geld en vrije tijd geïnvesteerd, en het niet kunnen, omdat ik me ziek of zwak voel, en de culturele of lichamelijke inspanning net even teveel wordt.
     Zo ook aan de vooravond van een lang weekend Istanbul. Als een sluipmoordenaar kondigde zich eerder die week een griepje aan. Op het moment dat het tijd was om m’n spullen te gaan inpakken wist ik dat als ik nu niet op vakantie zou gaan ik waarschijnlijk een paar dagen in bed zou blijven liggen. Dat was zo’n moment waarop ik me totaal gefrustreerd afvroeg waarom ik eigenlijk zo nodig moet reizen, waarom zover van huis, en wat ik eigenlijk precies hoop te vinden?
     Ik herinner me dan ook weer de eerdere momenten waarop ik zo dacht, en vraag me af waarom er nog steeds niets van heb geleerd. December 2009 in een basiskamp in Ethiopië met de topbeklimming naar 4500 meter voor de boeg. Waarschijnlijk een voedselvergiftiging opgelopen, al een paar dagen aan de diarree, en al 24 uur geen voedsel of water kunnen binnenhouden. En dan toch zo eigenwijs zijn om naar boven te gaan lopen, want ik zou naar een hoogte gaan waar ik nog nooit eerder was geweest. Dan kom je jezelf ergens een keertje tegen. Dat was halvewege die berg en toen nam ik me ook ten stelligste voor nooit meer zo’n reis te ondernemen.
     Een vergelijkbare gedachte kwam dus ook vorige week weer bovendrijven. Ik ga dan allerlei rationele argumenten voor mezelf aanvoeren waarom ik beter niet op reis had kunnen gaan. “Het kost teveel geld”, “Er zijn nog genoeg klussen in huis die gedaan moeten worden”, en als absolute topper “Mijn lichaam is niet gemaakt om te reizen”. Als echte Nederlander ga je uiteindelijk toch, want de reis is al betaald, en misschien is dat maar goed ook. Want de enige negatieve associatie die ik heb overgehouden aan vijf dagen Istanbul is dat een stedentrip misschien niet helemaal mijn favoriete manier van reizen is. Maar ondertussen begin ik wel weer gewoon met het plannen van mijn volgende wandelvakantie..

Geef een reactie

